PRVÁ POMOC PRI NÁCVIKU GRAFOMOTORIKY

Grafomotorika je činnosť jemnej motoriky, ktorá sa prejavuje v grafickej podobe. Je to veľmi dôležitá súčasť pri písomnom prejave detí.

Proces, ktorého podstata spočíva v transformácii počutého, videného alebo hovoreného slova na zložitú grafomotorickú činnosť, výsledkom ktorej je písané slovo – písanie. Toto je náročná a zložitá definícia, no rovnako zložitý je aj proces písania, v ktorom hrá grafomotorika podstatnú a dôležitú úlohu.

Na rozvíjanie celkovej motoriky a koordinácie sú vhodné pre predškolákov krížové cvičenia

  • Spájanie pravej ruky a ľavej nohy a naopak, trénovať pravo-ľavú orientáciu formou hry, najskôr na sebe (učiť dieťa prekrížiť stredovú os ich tela), neskôr na druhom človeku sediacom v jednej rovine s dieťaťom a nakoniec s osobou sediacou oproti dieťaťu (reverzne). Napr. polož pravú ruku na pravé ucho a ľavú ruku na hlavu.

Popri grafomotorike je potrebné rozvíjať aj pamäť, pozornosť, orientáciu v priestore, rytmizáciu, pravo-ľavú orientáciu, koordináciu oko-ruka a pod.

Praktické možnosti pre rozvoj grafomotoriky:

Činnosti v domácnosti:

  • čistenie zeleniny,
  • šúpanie uvareného vajíčka,
  • mletie ručným mlynčekom,
  • krájanie banánu na kolieska,
  • miesenie cesta,
  • vaľkanie cesta valčekom,
  • vykrajovanie koláčikov z cesta formičkami,
  • solenie štipkou soli,
  • triedenie strukovín (napr. cestovín, fazule, šošovice a pod.),
  • presýpanie surovín z nádoby do nádoby,
  • naberanie surovín naberačkou či lyžicou,
  • skrutkovanie skrutiek,
  • zametanie omrviniek zo stola,
  • otváranie rôznych typov fliaš,
  • zamykanie a odomykanie dverí,
  • motanie nitky či vlny,
  • štipcovanie prádla na šnúru,
  • pukanie bublinkovej fólie,
  • žmýkanie špongie,
  • ručné vytláčanie šťavy z citrusových plodov,
  • zapínanie gombíkov na oblečení,
  • vhadzovanie mincí do pokladničky,

 Ručné práce a tvorivé aktivity:

  • strihanie nožničkami,
  • navliekanie korálok,
  • trhanie papiera,
  • vypichovanie obrázkov,
  • dierkovanie papiera dierkovačom,
  • modelovanie a stláčanie plastelíny,
  • skladanie papiera,
  • hádzanie predmetov na cieľ,
  • lepenie – robenie malých guličiek z papiera, ktoré potom lepíme a vytvárame mozaiku,
  • prekladanie malých predmetov tromi prstami – plnenie do fliaš,
  • formovanie slizu,
  • kinetický piesok,
  • odlepovanie a nalepovanie nálepiek,
  • skladanie mozaiky (mozaikové hríbiky),
  • prišívanie gombíka,
  • maľovanie so štetcom,
  • pečiatkovanie,

Nápodoba písma:

  • riešenie labyrintov a bludísk,
  • spájanie bodiek do obrázka,
  • šrafovanie, vyfarbovanie,
  • obkresľovanie pomocou šablón,
  • kreslenie kruhov,
  • obťahovanie tvarov písmen prstom (napr. do piesku, múky, krupice a pod.)
  • tvarovanie písmen z plastelíny,

Ak majú deti ťažkosti s pripravenosťou na písanie, môžu:

  • Mať nemotorné uchopenie pera.
  • Majú problémy s ovládaním ceruzky pri vyfarbovaní, kreslení alebo písaní.
  • Vykazujú tendenciu používať celú ruku pri manipulácii s objektmi (nie iba pár prstov).
  • Majú slabú výdrž pri činnostiach spojených s používaním ceruziek, pier, atď..
  • Majú chaotický a / alebo pomalý rukopis.
  • Pri vyfarbovaní je pre ne náročné rešpektovať čiary.
  • Pri činnostiach s používaním ceruziek alebo pier vyvíjajú na papier neprimeraný tlak (príliš silný alebo príliš slabý).
  • Majú slabú silu horných končatín (slabé plecia).
  • Majú problémy s koordináciou obidvoch rúk na dve úlohy.
  • Majú slabú koordináciu ruka-oko.
  • Sú verbálne zručné, ale majú ťažkosti s prenesením týchto zručností na papier.

Ak tieto zručnosti nie sú dostatočne rozvinuté, môže to viesť k frustrácii a odporu v dôsledku toho, že dieťa nie je schopné čitateľne písať alebo že „nemôže držať krok“ v triede s ostatnými spolužiakmi kvôli únave. To môže mať za následok nedostatočnú sebadôveru a zhoršený školský výkon.

Pri písaní je veľmi dôležité, aby ruka bola uvoľnená – tzn. aby bolo uvoľnené rameno, lakeť, ale i zápästie.

  1. Uvoľnenie ramena
    • kreslenie ležatej osmičky na veľký formát papiera vo výške očí:
      • dieťa má veľký formát papiera vo výške očí a kreslí ležatú osmičku vystretou najskôr pravou rukou, potom ľavou rukou a nakoniec oboma rukami spolu – opakuje cca 10 krát,
    • dieťa stojí pri detskom stole a kreslí veľké kruhy alebo ležatú osmičku vystretou rukou.
  2. Uvoľnenie zápästia
    • dieťa môže uvoľňovať drobné zápästné svaly rúk rôznymi manipulačnými a konštrukčnými hrami, cvičeniami a aktivitami, napr. strihaním, lepením, trhaním, modelovaním, vyfarbovaním, obkresľovaním, navliekaním korálok, triedením cestovín, štipcom na bielizeň chytať malé guličky, hrou – mozaikové hríbiky, kinetický piesok, sliz, prelievaním vody z pohára do pohára a pod.,
    • kreslenie kruhov – dieťa si položí ceruzku na prsty, malíček a prsteník zohne, priloží palec a krúži – dieťa by nemalo na podložku tlačiť – takto nacvičujeme aj správny úchop a držanie pera.

 

NÁCVIK SPRÁVNEHO ÚCHOPU A DRŽANIA PERA / CERUZKY

Používanie troch prstov – tri prsty, ktoré držia pero/ceruzku sú: palec, ukazovák a prostredník.

Na nácvik toho, aby ostatné prsty nezavadzali potrebujeme malú papierovú guličku. Dieťa drží guličku malíčkom a prsteníkom /takýmto spôsobom môže dieťa prekladať predmety, aby nadobudlo šikovnosť – prekladať môže napr. korálky, strukoviny, cestoviny a pod./

Správne držanie pera – pero alebo ceruza leží na prostredníku, palec a ukazovák držia ceruzku

Nácvik uvedomenia si správneho prítlaku – deti často majú silný prítlak ceruzky a nevedia sa ho zbaviť, môžeme im teda jednoducho pomôcť – naučíme ich tieňovať /dieťa si uvedomí, čo znamená tlačiť na papier resp. podložku a čo znamená netlačiť/

Ak máte pocit, že napriek snahe dieťaťa, ale aj Vašej snahe má dieťa ťažkosti s pripravenosťou na písanie, neváhajte a kontaktujte naše centrum, kde Vám naši odborníci – psychológovia, špeciálni a sociálni pedagógovia,  radi a ochotne poradia a pomôžu

Veľa zábavných chvíľ a úspechov pri nácviku grafomotoriky praje

Kolektív CPPPaP Tvrdošín – Medvedzie

Zdroje:

Baranovská, A. 2014. Pripravenosť dieťaťa na školu – spôsoby zisťovania a možnosti rozvíjania, MPC

https://eduworld.sk/cd/maria-raskova/5109/56-napadov-na-cinnosti-pre-rozvoj-jemnej-motoriky-deti

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú e-mailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Menu